• Hogyan maradhatsz egészséges?

    Sütőtök


    A különféle sütőtökfajták teli vannak béta-karotinnal, mely csökkenti bizonyos rákbetegségek és szívproblémák kialakulásának esélyét, ráadásul az öregedés számos jelét is képes késleltetni. A sütőtök kalória-, zsír- és nátriumtartalma alacsony, C-vitamin- és rosttartalma viszont magas. Fehérjedús magjaiban sok a vas és a magnézium.

    Gránátalma
    Ez a gyümölcs különösen gazdag olyan gyulladáscsökkentő antioxidánsokban, mint például az ellagsav, ezért segíthet a szívbetegség és a rák megelőzésében.

     

    Egy újabb kutatás szerint a gránátalmalé a prosztatarák növekedését is lassítja. A gyümölcs leve javítja a vérkeringést, így a nemi szervek vérellátását is segíti, ezáltal akár potencianövelő hatása is lehet.

    Paradicsom
    A paradicsom bőséges likopintartalmának köszönhetően csökkenti a szívbetegség, tüdő-, mell- és prosztatarák kockázatát. Mivel a likopin a főzés során válik a szervezet számára hozzáférhetővé, ezért a paradicsompüré és -szósz a legkedvezőbb hatású a likopintartalom tekintetében. A paradicsom emellett sok béta-karotint, valamint C-, E-vitamint és káliumot is tartalmaz.

    Kaliforniai paprika
    Különösen a piros színű paprikára igaz, hogy segíti az immunrendszert. Kiváló béta-karotin- és C-vitaminforrás: háromszor annyi benne a C-vitamin, mint a narancsban.

    Gyömbér


    Ez a fűszernövény egy gingerolnak nevezett vegyületet tartalmaz, mely csökkenti a vérnyomást és javítja a vérkeringést. A migrén és az ízületi fájdalmak enyhítésére is alkalmas, mivel gátolja a gyulladást okozó prosztaglandinok működését.

    Fodros kel, mángold
    Ezek és a többi sötét színű leveles zöldség egyaránt tartalmaz luteint, mely megvédi a szemet a retina-degeneráció és a szürkehályog ellen. A fodros kel karotinban, C- és E-vitaminban, folsavban, valamint az erős csontokhoz szükséges kalciumban és magnéziumban is gazdag. A főtt mángoldból pedig már egy csészényi fedezi a napi magnéziumszükséglet harmadát, ezáltal segít megőrizni az ideg- és izomsejtek egészségét.

     

    Az egészséges táplálkozás 12 pontja

    Az egészséges táplálkozás témájában is nagyon sok – akár egymással ellentétes – tanácsot, szabályt találhatunk, és ember legyen a talpán, aki ezek között igazán ki tud igazodni.

    1. pont

    Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből, különböző ételkészítési módok felhasználásával állítsuk össze étrendünket. Ne ragaszkodjunk a megszokotthoz, ízleljünk meg más ételeket is, kipróbálás után mondjunk csak véleményt, ne legyenek előítéleteink. A sokszínű, nem gyakran ismétlődő ételsorokat tartalmazó étrend önmagában komoly biztosítékot jelent arra, hogy minden szükséges tápanyagot megkap a szervezetünk.

    2. pont

    Együnk kevésbé zsíros ételeket: a főzéshez, sütéshez inkább margarint vagy olajat használjunk. Különösen fontos ez a keveset mozgók, az ülőfoglalkozásúak számára. Részesítsük előnyben a gőzölést, párolást, a fóliában, teflonedényben vagy fedett cserépedényben, mikrohullámú sütőben készítést a zsiradékban sütéssel szemben. Mellőzzük a rántást, kedvezőbb a kevés liszttel, keményítővel készített habarás.

    3. pont

    Kevés sóval készítsük az ételeket, utólag ne sózzunk: a mérsékelten sós ízt nagyon gyorsan meg lehet szokni. Különösen kerüljük a sózást gyermekeknél, mert az ekkor kialakult ízlés az egész életre kihat. A fogyasztásra kész élelmiszerek közül válasszuk a kevésbé sózottakat. Az ételek változatos ízesítésére sokféle fűszert használhatunk.

    4. pont

    Csak étkezések befejező fogásaként, hetenként legfeljebb egyszer-kétszer együnk édességeket, süteményeket, soha ne étkezések között, főleg nem helyette. Ételeinket egyáltalán ne, legfeljebb nagyon csekély mértékben cukrozzuk. Ahol lehet, cukor helyett használjunk mézet. Igyunk inkább természetes gyümölcs- és zöldséglevet, mintsem italokat, szörpöket. A kávéba, teába – ha egyáltalán szükséges – inkább mesterséges édesítőszert tegyünk. Ne szoktassuk a gyermekeket az édes íz szeretetére.

    5. pont

    Naponta fogyasszunk mintegy fél liter tejet vagy tejterméket (pl. sajtot, túrót, aludttejet, kefirt, joghurtot). A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk.

    6. pont

    Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzeléknövényt, zöldséget.

    7. pont

    Asztalunkra mindig kerüljön barna kenyér. Köretként vagy a fogás alapjaként inkább a burgonyát és a párolt zöldségféléket válasszuk a rizs, esetleg a tészta helyett.

    8. pont

    Naponta négyszer-ötször étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés: minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálékmennyiséget. Együnk nyugodtan, kényelmes körülményeket teremtve, nem kapkodva. A főtt ételeket elkészítésük után mielőbb tálaljuk, ne tároljuk melegen órákig. Legyen meg a napi megszokott étkezési “menetrendünk”, lehetőleg mindig azonos időpontban együnk.

    9. pont

    A szomjúság legjobban ivóvízzel oltható. Az alkohol káros, a szeszes italok energiafelesleget jelentenek táplálkozási szempontból, ezért is kerülni kell ezeket. Gyermekeknél a legkisebb mennyiségben is tilosak.

    10 tipp az egészségesebb életért!

    10. pont

    A helyes táplálkozás nem jelenti egyetlen ételnek, élelmiszernek a tilalmát sem, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni, mások fogyasztását csökkenteni. Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek! Bőséges fogyasztásra javasolt: elsősorban gyümölcsök, zöldség- és főzelékfélék, hal, továbbá barna kenyér, burgonya. Mérsékelt fogyasztásra javasolt: nem zsíros húsok és húskészítmények, zsírszegény tej és tejtermékek, zsiradékok (célszerű a zsír helyett az olaj, a vaj helyett a margarin), tojás, tészta, száraz hüvelyesek. Kerülni javasolt: édességek, fagylalt, cukrozott készítmények (befőtt, lekvár is), zsíros húsok, zsíros ételek, tejszín, cukor, cukros üdítők, só, tömény italok, sör, bor. Figyeljünk a csomagolt élelmiszereken feltüntetett energia- és tápanyagértékekre, egyéb összetételi adatokra, amelyek sok segítséget adnak az élelmiszerek kiválasztásában és az étrend összeállításában.

    11. pont

    A helyes táplálkozás kedvező hatásait hatékonyan egészíti ki a dohányzás teljes mellőzése, a rendszeres testmozgás.

    12. pont

    A helyes táplálkozás fedezi a szervezet minden élettani folyamatának energia- és tápanyag-felhasználását. Egyszerű módszert jelent értékelésére a testtömeg mérése: a megfelelő táplálkozás mellett a kívánatos testtömeg alakul ki, ezt a célt kell elérnünk.

    Forrás: HáziPatika.com


    A NARANCSBŐR

    A cellulitisz a bőr alatti zsírlerakódás egy speciális formája. A salakanyagok miatt a szövetekben parányi víz-, zsír- és salakzárványok keletkezhetnek, a bőr kötőszövetei a kor előrehaladtával gyengülhetnek, illetve a túlzott zsírlerakódás miatt meglazulhatnak. Elsősorban a comb- és csípőtájon a bőr egyenetlenné válik, s ez bizony főleg a hölgyeket veszélyezteti, mivel a nők kevesebb kötőszöveti rosttal rendelkeznek, mint a férfiak. Oka részben lehet öröklött, de leginkább a nem megfelelő életvitel, a kevés mozgás, a testsúlynövekedés, az ismételt fogyókúrák, a tömény alkohol, a kávé, a cigaretta, a zsíros, a sós és cukros ételek túlzott fogyasztása segíti elő kialakulását. A legújabb kutatások szerint a szilícium hiánya is okozhatja a narancsbőrt. A szilícium teszi ugyanis testünk kötőszöveteit egészségesebbé, rugalmasabbá és szilárdabbá. Hogyan előzhetjük meg a narancsbőr kialakulását, illetve hogyan gyorsíthatjuk fel a gyógyulási folyamatot?

    Az első lépés a böjt. Fontos a szervezet rendszeres méregtelenítése, a vitaminok és az ásványi anyagok pótlása. Naponta fogyasszunk teljes őrlésű barna kenyeret, sok gyümölcsöt és zöldséget! Ajánlottak a következő élelmiszerek: burgonya, brokkoli, zeller, gomba, spenót, árpa, köles, cékla, savanyú káposzta, grapefruit, alma és banán. Ezek valóságos cellulitisz elleni csodaszerek. Fogyasszunk legalább napi két és fél liter szénsavmentes ásványvizet, vagy frissen facsart zöldség- illetve gyümölcslevet!

    A második lépés a rendszeres testmozgás, amely segít feloldani a kötőszövetekben lerakódott felesleget, biztosítja a zsírok leépítését, az izmok és a kötőszövetek rugalmasságát, ezen kívül serkenti a nyirokkeringést. Végezzünk naponta légző-gyakorlatokat az oxigénhiány csökkentésére! Számos kutatás bebizonyította, hogy a mélylégzéstől kitisztul, pihen és feltöltődik a szervezet.

    A harmadik lépés a helyi kezelések: Végezzünk rendszeresen zuhany alatti masszírozást, használjunk tengeri sót tartalmazó fürdővizet, váltogassuk a hideg-meleg zuhanyt. Hogy bőrünkön keresztül a méreganyagok gyorsan eltávozzanak, hetente egyszer szaunázzunk, vagy menjünk el gyógyfürdőbe.

    Egyre több csodaszer lát napvilágot, de tartós eredményt csak az életmód és a táplálkozási szokások megváltoztatása hozhat.

    HÁZI KOZMETIKUMOK

    Nyáron hajszálaink fokozott igénybevételnek vannak kitéve, de a különböző pakolásokkal sokat tehetünk hajunk egészségéért, szépségéért. A hajra valókat, érdemes 15 percen keresztül hatni hagyni. Minden hajtípusra ajánlott a tojáspakolás. Egy tojássárgájához adjuk hozzá egy fél citrom levét, öntsünk bele néhány csepp mandulaolajat, és miután összekevertük, kenjük fel hajunkra! Száraz, töredezett hajra legjobb a sörpakolás, mivel a sör cukor- és élesztőtartalma dúsítja a hajkoronát. 1 dl sörben keverjünk el egy tojássárgáját, vigyük fel hajunkra, majd öblítés után mossuk meg samponnal! Ne tartsunk a sör szagától, pillanatok alatt elpárolog. Fénytelen hajra alkalmazzuk az olajpakolást. Melegítsünk fel 1 dl olívaolajat, keverjünk el benne ugyanennyi citromlevet, majd oszlassuk el a vizes hajunkon! Borítsuk be egy törölközővel, végül gondosan öblítsük le! Ha azt szeretné, hogy fényesen ragyogjon a haja minden szála, 1 kávéskanál szódabikarbónát keverjen össze 2 kanál samponnal! Ezzel az erős, mélytisztító eleggyel alaposan masszírozza át a kobakját, majd öblítse le langyos vízzel, így lesz ragyogóan fényes.

    A kellemetlen szagok ellen illatosítsuk lábunkat szódabikarbónával! Kutatások bizonyították, hogy az enyhén lúgos szódabikarbóna semlegesíti a szagkeltő savakat és visszaadja a bőr természetes pH-értékét. Heti egyszer készítsünk pihentető lábfürdőt! Áztassuk lábainkat 15 percig fél csésze szódabikarbóna és 10 liter meleg víz oldatában. Miután leöblítettük és szárazra töröltük, kenjünk rá bőrápoló krémet!

    Fehérítsük körmeinket citrommal , amely lágy tisztítószerként hat az elszíneződések ellen. Felezzünk meg egy citromot, majd facsarjunk ki belőle annyi levet, hogy a két fél citromba kényelmesen belemárthassuk ujjvégeinket. Masszírozzuk őket a gyümölcshúsban, majd öblítsük le, itassuk le róluk a vizet, és kenjük be alaposan kézápoló krémmel! Körömágyunk is törődést igényel, ezért lefekvés előtt masszírozzunk körmeinkbe fél teáskanálnyi búzacsíraolajat! A búzacsíraolaj regenerálja a kiszáradt, esetleg durva, szakadozó körömágyat.

    És végül, hogy tekintetünk szikrázó, szemünk ragyogó legyen, tegyünk a szemünkre egy-egy szem uborkát, vagy tejbe áztatott krumplit, s hagyjuk rajta 10 percen keresztül!


    A D-VITAMIN

    A vitaminok létfontosságú tápanyagok, a szervezetünkben zajló biokémiai folyamatok olajozói. A legtöbb élelmiszerben jelen vannak, nélkülözhetetlenek a növekedéshez, egészségünk megőrzéséhez, fontos szerepet játszanak az anyagcsere-folyamatokban, és már kis mennyiségben is gondoskodnak a testi funkciók működéséről. A kielégítő vitaminfelvétel a táplálkozás során alapvető fontosságú, mert szervezetünk nem képes a vitaminok előállítására.

    A D-vitamin a szervezet kalcium anyagcseréjét irányítja, a kalciumfelszívódás fő szabályozója, felelős a vér kalciumtartalmáért és a csontok, illetve a fogak kalciumellátásáért. Mivel zsírban oldódó vitamin, szervezetünk elraktározza, és szükség esetén felhasználja. Legfőbb természetes forrása a halak májának zsírja, ezek közül is legnagyobb mennyiségben a tonhalmáj és a jól ismert csukamájolaj tartalmaz bőségesen belőle. D-vitamin-forrás még a gomba, a tojás, a tej és a vaj, amelyek D-vitamin-tartalma az állatokat ért napfény mennyiségétől függ. Az állati és az emberi szervezet ugyanis tartalmazza a D-vitamin előanyagát, amelyből a Nap ibolyántúli sugarainak hatására D-vitamin szintetizálódik. Ha naponta egy-két órát a szabadban tartózkodunk, a vitamin képződése az árnyékkal szűrt napsugárzás hatására is végbemegy. Szervezetünknek átlagosan naponta 5 mikrogrammra van szüksége, ezt fedezi kb. 10 dkg tonhal, 3 dkg lazac vagy 20 dkg gomba. A D-vitamin-szükséglet nagymértékben függ attól, hogy mennyi napfény éri a bőrfelületet. Fontos azonban megemlíteni, hogy a szervezetben zajló D-vitamin-szintézist kizárólag a Nap fényének ibolyántúli sugarai segítik elő. Várandóság és szoptatás alatt, de a fejlődésben lévő gyermekek esetében is megkétszereződik a D-vitamin-szükséglet.

    A D-vitamin hiányának legjellemzőbb betegsége az angolkór. E betegségben szenvedők csontjai lágyak és hajlékonyak, így a csontváz alakja a normálistól eltér. Főleg az erősebben megterhelt csontok deformálódnak. Hiánya tehát csontképződési rendellenességeket, csontnövekedési zavarokat okozhat. Nem ritka az izomgyengeség és a csontritkulás sem, amelyek leginkább felnőttkorra jellemzőek. A D-vitamin túladagolása kellemetlen tüneteket eredményezhet, például hányást, hasmenést, szomjúságérzetet, fej- és izületi fájdalmakat, vesekőképződést.


    EGYNAPOS TISZTÍTÓKÚRA

    Sokszor több mint tökéletlennek érezzük magunkat, fáradékonyak és lehangoltak vagyunk, fájnak az izmaink, emésztési zavaraink vannak; ilyenkor nem árt testünket megtisztítani a felhalmozódott salakanyagoktól. Egy egynapos tisztítókúra hozzásegíthet bennünket ahhoz, hogy egészségesek legyünk, illetve maradjunk. Ezt a napot próbáljuk pihenéssel tölteni, így a felszabadult energiát a test tényleg csak saját magára fordíthatja.

    A nap során vagy csak zöldséget vagy csak gyümölcsöt együnk, a kettőt ne keverjük. Válasszunk ki kétféle zöldséget vagy gyümölcsöt, arra ügyeljünk, hogy lehetőleg az is változatos legyen. Ha például az almát választottuk, akkor válogassunk belőle többféle színűt és fajtájút. Kerüljük a savas citrusféléket s a magas keményítőtartalmú banánt és avokádót. A következőkből válogassunk: alma, ananász, szőlő, paradicsom, sárgarépa, cékla, uborka, káposzta, spenót, zeller.

    A kúra előestéjén csak valami könnyűt fogyasszunk , pl. salátát vagy zöldséglevest. Ez finoman felkészíti szervezetünket a kúrára. Feküdjünk le korán, hogy kipihentek legyünk. Ébredés után zuhanyozzunk le, és alaposan dörzsöljük végig testünket, hogy a méreganyagok a bőrön keresztül is távozhassanak. Különösen hatékonnyá tehetjük a folyamatot, ha a nap folyamán betervezünk egy szaunázást is. A kúra napján ne dohányozzunk, ne fogyasszunk alkoholt és koffeint! Kezdjük a napot egy nagy pohár vízzel, és 2-3 litert igyunk meg a nap során. Szeleteljük fel apró kockákra a kiszemelt zöldséget vagy gyümölcsöt, mindig annyit, amennyit éppen megkívánunk. Gyakorlatilag tetszés szerinti mennyiségben ehetjük, amikor csak megéhezünk. Másnap még tartózkodjunk a nehéz ételek fogyasztásától.

    Vizsgálati eredmények szerint egy egynapos tisztítókúra szervezetünk olyan részeit is kitisztítja és felfrissíti, mint az emésztőrendszer, a vér vagy a sejtek. Mivel elősegíti a tárolt mérgek szervezetünkből való eltávolítását és megnyugtatja a különben túlhajtott emésztőrendszert, nagyobb eséllyel indulhatnak el az öngyógyító folyamatok. Megtapasztalhatjuk, hogy bőrünk tisztább, szemünk fényesebb, hajunk csillogóbb lesz – a szervezet extra mennyiségű vitaminhoz jut, amely felfrissít és energiát ad.


     


     

     AZ ALMA

    A szőlő mellett az alma az emberiség legrégebbi és legjelentősebb gyógyító hatással rendelkező tápláléka. Jelentésében a halhatatlanság, a szerelem, a termékenység és a tisztaság is összefonódik.

    Az almában található kvercetin nevű flavonol a flavonoidok közül az egyik legerősebb antioxidáns. A kvercetin gyulladásgátló és rákellenes hatással rendelkezik. Finn lakosok között végzett vizsgálatok kimutatták, hogy szoros összefüggés van a sok alma fogyasztása és a tüdőrák, valamint az agyi érkatasztrófa kialakulásának a kisebb kockázata között.

    A húsában lévő pektin is gátolja a rák kialakulását, de pusztítóan hat a vírusokra és a baktériumokra is, alkalmas a koleszterinszint csökkentésére, s mivel pozitívan hat a zsíranyagcserére, a fogyókúra egyik leghatékonyabb támogatója.

    Megtalálható benne az A-, B- és C-vitamin, s több mint húszféle ásványi anyag: pl. az izmok és az agysejtek számára fontos foszfor, a fog- és csontképződést elősegítő kalcium, az oxigént szállító kálium, a szívműködést serkentő magnézium, valamint a vérképzést befolyásoló vas. Fruktóztartalma révén energiát biztosít a szervezet számára. Fogyasztása különösen ajánlott cukor, szív- és érrendszeri betegségben szenvedőknek, mivel az inzulin-felszabadulás csökkentésével stabilizálja a vércukorszintet, csillapítja az étvágyat, csökkenti a vér koleszterinszintjét és a vérnyomást. Francia kísérletekben egy hónapon keresztül fogyasztott napi három darab alma 80%-kal csökkentette az artériákat beszűkítő koleszterinszintet.

    Kíméletes gyümölcssavai fogtisztító hatásúak, ezért e gyümölcs útközben fogkefeként is használható. Ha ismétlődő fejfájásban szenvedünk, egy hétig minden nap együnk meg egy gerezdekre vágott, pici sóval megszórt almát! Székrekedés esetén reggel, éhgyomorra 1-2 nyers almát alaposan megrágva ajánlott elfogyasztani. Ha hasmenésünk van, fogyasszunk reszelt almát, mert csillapítja a gyomor- és bélműködést, s egyben vizelethajtó is.

    Naponta egy alma – az orvost távol tartja. Minden nap együnk meg legalább egy almát! Fontos azonban, hogy mindig héjastól együk, mivel a héjában hatszor annyi C-vitamin van, mint a húsában, ezen kívül értékes telítetlen zsírsavakat, magnéziumot, karotint és vasat tartalmaz.

Szóljon hozzá!